Verslag Weekreis Rome

rome1

Rome, voorheen de stad van de gladiatoren en de toga’s. Nu een bijzonder moderne metropool met een rijke geschiedenis. Daar stonden we dan op 11 november, vol spanning, op het vliegveld van Rome.

Eenmaal aangekomen in het hotel was het tijd om alle koffers uit te pakken en even uit te rusten, om vervolgens een leuke dag in hartje Rome te kunnen beleven. Zo gezegd, zo gedaan. De eerste plek die we bezochten was de Basilica di Santa Maria Maggoire, één van de belangrijkste basilieken in Rome. Hierna was het tijd om te lunchen en de stad te verkennen. De indrukwekkende gebouwen, bijzondere boomsoorten, gezellige straatjes en vriendelijke Italianen beloofden een mooi vooruitzicht op de rest van ons verblijf. Om de groepssfeer te versterken en elkaar beter te leren kennen hebben we diezelfde dag nog een Escape Room bezocht.  De volgende dag hebben we belangrijke historische bezienswaardigheden bezocht, waaronder het imposante Colosseum, Palatine Hill en de ruïnes van Roman Forum. In de avond zijn we naar de grootste en bekendste fontein van Rome gegaan, de Trevifontein. Oftewel, Fontana di Trevi. Hier zijn de nodige wensen gedaan, om hopelijk ooit weer een keer terug te kunnen komen naar de bijzondere eeuwige stad. De derde dag begon met een bezoek aan de Engelenburcht, ook wel Castelo Sant’ Angelo genoemd. Vanuit hier had men een magnifiek uitzicht op de stad en niet te vergeten het Vaticaan. Om tegemoet te komen aan de nieuwsgierigheid zijn we vervolgens richting Vaticaan vertrokken. Een wonderbaarlijke plek, maar helaas hebben we de paus niet kunnen zien. Als afsluiter van de dag zijn we naar het Pantheon gegaan. Een groot gebouw met een gat in het dak ter ere voor de zonnegod. Dag 4. De dag waarop aan allerlei wensen werd voldaan. Waar de één nog graag wou shoppen en de kleine gezellige straatjes van Rome wou verkennen, bracht de ander een bezoek aan Pompeï, de oude Romeinse stad die ooit werd bedekt door as, als gevolg van een uitbarsting van de Vesuvius.

Aangekomen bij de laatste dag konden we geen afscheid nemen van Italië. Het ijs, de pizza’s en de pasta’s, we waren er vol van, maar het trok ons nog steeds aan. Met de overheerlijke keuken, mooie straten, alle oudheden en marmeren gebouwen, heeft Rome een grote indruk achtergelaten!

De herinneringen zijn gemaakt, de foto’s genomen en nieuwe vriendschappen zijn ontstaan. Met het idee dat toch alle wegen naar Rome leiden, leidde onze weg, helaas maar waar, weer terug naar Nederland.

Al met al het was een geweldige reis naar Italië. Een reis om niet te vergeten!

Ben je benieuwd naar de foto’s van de reis, klik dan hier.